fredag 6 februari 2009

Gratisjobb=revolution?

Bloggen är en revolution. Så står det på framsidan av Gräv 09:s tidning. Det är Sofia Mirjamsdotter som säger det.
Ja, jag gillar ju revolutioner så då får jag väl börja blogga.
Fast jag undrar hur det kan vara en revolution att jobba gratis? Jag har skrivit gratistexter i tidningar sedan jag var 15 år. Vid 25 började de betala mig.
Det är klart, att blogga kostar ju inget. Tidigare var man tvungen att kopiera upp en egen tidning för att få ut sina texter. Eller charma någon som tryckte upp en tidning.
Eller slava för ingenting för någon som tjänade på annonserna på tidningen.
Men vänta, det är väl samma sak! För någon tjänar väl pengar på bloggandet? Det är faktiskt 2009 nu och få saker kan göras utan att någon tjänar pengar på det.
Chris Anderson var här i Malmö och talade om det för oss. Vi ska ge bort saker gratis men ändå tjäna på det. Han tog 500 000 kronor för sin föreläsning. Allt är gratis utom honom. Kanske det är så att vissa ger bort saker gratis, medan andra tjänar pengar på det?
Det är ändå lite magstarkt att kalla det för revolution.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar